Bokbunden

Måste. Lägga. Ifrån. Mig. Boken.

Battle Royale, av Koushun Takami

Jag läste Hungerspelen när jag var föräldraledig, de fanns som engelsk pocket på biblioteket. Väldigt bra böcker, även om jag hade en del invändningar. Men själva övergripande berättelsen, ett post-apokalypsens Amerika, en nidbild av vårt konsumtionssamhälle med dokussåpor på allvar, diktatur. Det var bra! Nåväl, nu har vi diskuterat dessa böcker på jobbet en lunch och jag fick reda på att Hungerspelen kritiseras för att vara en rip-off av en japansk bok. Så, vad göra? Bäst jag kollar upp saken.

Jag var flera gånger fundersam om jag skulle fortsätta läsa den här boken. Battle Royale utspelar sig i Japan i en alternativ tid. Alltså boken utspelar sig 1997, men Japan är  republik i Greater East Asia. Under en skolresa blir en hel skolklass sövd och skeppad ut till en ö, där studenterna får varsin ryggsäck med slumpvis utlagda vapen. Och så ska de slåss tills det bara finns en kvar. Berättarrösterna i boken varierar, så man får följa flera av studenterna under de dygn de är ute på ön.

Okej, likheterna är alltså att de är ungdomar, som måste slåss tills det bara finns en kvar vid liv. Men jag tycker nog skillnaderna är större. I Hungespelen är tävlingen direktsänd, som ett enda stort jippo, men i Battle Royale sker tävlingen i skymundan. Samhällskritiken finns där, så klart, men den största skillnaden är nog våldet. I Hungerspelen, som är uttalat en ungdomsbok, finns våldet med, men mitt minne av det är ändå att det är ganska snabbt avklarat. Där är istället fokus på Katniss känslor och tankar. I Battle Royale är våldet mycket råare, blodet hostas upp i ansiktet på motståndaren och även de goda personerna dör, mitt framför ögonen på en. Jag är ändå glad att jag läste boken till slutet.

Bild från Wikipedia.

Single Post Navigation

Lämna en kommentar