Bokbunden

Måste. Lägga. Ifrån. Mig. Boken.

Oblivion High, av Johanna Koljonen och Nina von Rüdiger

Fatta, en svenska manga. Med näcken. Som utspelar sig i Upplands Väsby. Mina gamla hoods. Ett måste helt enkelt.

Jag är inte så van att läsa manga, men tog mig ändå rätt snabbt in i berättarstilen och jag gillar den skarpt. Den tog slut alldeles för fort, så nu sitter jag och pinar efter nästa del. Det är alltså Johanna Koljonen och Nina von Rüdiger som skrivit och illustrerat boken. Den kom ut först i Finland, och har skrivits om något innan den släpptes här i Sverige.

Historien har något övernaturliga slag, fast är ändå fast förankrad i tonårsvardagen. Nin och Soon-Mi är vänner, ganska långt ner i rangordningen på det högstadieskola de börjat på. Men allt förändras är Soon-Mi ska ta emot en utbytesstudent från Japan. Men något verkar konstigt med Nix, som utbytesstudenten vill bli kallad. Han är inte mer än lovligt udda och beter sig konstigt. Nix visar sig vara näcken, en riktig ursvensk (och finsk) sagofigur, mitt i den japanska populärkulturen. Men det skär sig inte, tvärtom passar det alldeles utmärkt. Dessutom har boken ett lite djupare tema, med diskussioner kring olika tonårskulturer och uttryck. Som sagt, jag sträckläste den och gillade den starkt. Och jag känner igen mig! Jag menar Edssjön, hur många gånger har jag inte hasat barnvagn där? Hela tiden ovetandes att näcken lurade i vassen.

Går också under namnet Bortbytingen.
Bilden lånad från adlibris.com

Single Post Navigation

Lämna en kommentar