Bokbunden

Måste. Lägga. Ifrån. Mig. Boken.

The Boys from Brazil, av Ira Levin

Jag ligger efter, har inte bloggat när jag läst klart böckerna. Slarvigt. Så, för att minnas månaden jag läste dem kommer de skrivas in under den månad de lästes.

Det här är en bok jag har blivit rekommenderad att läsa av många. Så, eftersom den stod i bokhyllan hos min far så passade jag på att ta med den hem efter ett besök. Boken är en slags psykologisk thriller med lite action. Och blod. Det börjar med att vi får följa en skum vitklädd man in på en japansk restaurang. Han talar tyska och snart anländer diverse prominenta män. Var eftersom middagen fortlider byter de språk till tyska och vi anar att det är en klunga nazister som sitter där och planerar mord på män i övre medelåldern. På specifika tider.

Mötet har dock blivit avlyssnat av en ung man, som när detta uppdagas letas upp och mördas. Men innan han dör hinner han ringa ett samtal till en känd nazistjägare i Tyskland. En ny jakt börjar, för den vitklädda mannen är Josef Mengele och orsaken till morden (som alla utförs som om de vore olyckor) är okänd.

Jag kan tänka mig hur obehaglig den här boken måste ha varit när den kom ut. Den berör kloning och frågor kring vad det är som gör att vi blir de vi är. Personligen tycker jag att upplägget är obehagligt, men inte speciellt läskigt. Jag tror inte generna styr så hårt som Mengele hoppas. Bra bok.

Är det vårt sociala arv som styr, eller gener? Skulle Hitler kunna återuppstå?
Bilden är lånad från wikipedia.org

Single Post Navigation

Lämna en kommentar